Kategori
Berita

Divonis Korupsi, Eks PM Malaysia Masih Bebas Pelesiran ke Luar Negeri

Divonis Korupsi, Eks PM Malaysia Masih Bebas Pelesiran ke Luar Negeri » Warta Batavia

Najib Razak di gedung Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Foto: Reuters

jpnn.com, KUALA LUMPUR – antan Perdana Menteri (PM) Malaysia Mahathir Mohamad mempersoalkan sikap mahkamah mengizinkan eks PM yang juga member parlemen Najib Razak untuk memperoleh paspor internasionalnya mulai 20 Oktober sampai 22 November ini.

“Ini perkara yang luar biasa apabila individu yang berhadapan Perkara mahkamah menerima servis tak sama dibandingkan rakyat biasa yang lain,” ucap Ketua Partai Pejuang tersebut dalam jumpa pers, di Yayasan Al-Bukhary, Kuala Lumpur, Senin.

Mahathir menjelaskan Najib Razak sudah menerima servis luar biasa, sebab yang bersangkutan dapat menerima penangguhan Perkara perbicaraan di mahkamah dengan memberi argumentasi tidak sehat tetapi dapat datang ke tempat lain.

“Sekarang ini dia dapat dapat paspor berangkat ke negara lain, dan bukan itu saja. Apa kategori pemerintahan ini. Kantor kejaksaan pun tidak membantah,” katanya.

Mahkamah Banding mengizinkan permintaan Najib untuk memperoleh paspor internasional sementara waktu bagi membolehkan dia melawat anak perempuannya Nooryana Najwa yang Saat ini Ada di Singapura dan akan melahirkan anak ke-2 pada November.

Najib menyampaikan permintaan ke Mahkamah Banding, sebab dia tengah banding dari hukuman bui 12 tahun Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dalam Perkara penyelewengan biaya perusahaan SRC Worldwide Sdn Bhd.

Najib Razak juga sudah ditugaskan untuk membantu tim UMNO pada Pemilihan Umum Kecil Melaka, 20 November 2021.

sebelum ini, Menteri Kesehatan Khairy Jamaluddin menjelaskan seluruh aktifitas, perjumpaan, majelis sosial, dan kampanye sejauh tempo ke Pemilihan Umum Melaka tidak dibenarkan untuk mengekang peningkatan Perkara penularan COVID-19 di negara ini. (ant/dil/jpnn)

BACA JUGA :   Ganjar Pranowo Buka Bus Vaksinasi Covid-19 di Kawasan Borobudur

Kau Telah Menonton Video Teranyar Berikut ini?

Pemerintah Malaysia memfasilitasi eks PM yang telah divonis bersalah dalam Perkara korupsi untuk pelesir ke luar negeri

JPNN

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *